Ajopiirturimuutoksista kuorma- ja linja-autoissa
Kansainvälisessä liikenteessä vaadittavilla uuden sukupolven ajopiirtureilla oli ajalla 31.12.2024-28.2.2025 niin sanottu koulutus- ja tiedonkartuttamisjakso, joka koskee ajoneuvojen jälkiasennusvelvoitetta.
Käytännössä oli kyse siitä, EU-jäsenvaltiot ovat komission esityksestä linjanneet pidättäytyvänsä sanktioinneista tammi-helmikuussa 2025, koska eräillä markkina-alueilla on ollut vaikeuksia saada ajoneuvot varustettua oikeanlaisilla laitteilla aiemman sääntelyaikataulun mukaisesti. Nyt tämä siirtymisaika on päättynyt ja kansainvälisessä liikenteessä tulee olla käytössä toisen sukupolven älykäs ajopiirturi.
Traficomin sivuilla on tarkemmin ajopiirturimuutoksien aikataulusta.
(Lähde: Traficom, Ajopiirturimuutokset kuorma- ja linja-autoissa 21.8.2023 alkaen | Traficom)
- 20.8.2020 ajo- ja lepoaikasääntelyn muutokset
- 20.8.2020 rajanylitystiedon rekisteröinti (analogiset ajopiirturit)
- 2.2.2022 rajanylitystiedon rekisteröinti (1.5.2006 jälkeen käyttöönotetut digitaaliset ajopiirturit sekä 15.6.2019 jälkeen käyttöönotetut ensimmäisen sukupolven älykkäät ajopiirturit)
- 21.8.2023 kaikki uudet kuorma- ja linja-autot varustetaan toisen sukupolven älykkäällä ajopiirturilla
- 31.12.2024 analogiset piirturit ja 1. sukupolven digipiirturit (käyttöönotto 3 vaiheessa 1.5.2006 jälkeen vuosiin 2010-2011 asti) kansainvälisissä kuljetuksissa on vaihdettava toisen sukupolven älykkääseen ajopiirturiin
- 31.12.2024 työajan seurantajakso muuttuu 28 päivästä 56 päivään.
- 18.8.2025 ensimmäisen sukupolven älykäs ajopiirturi kansainvälisissä kuljetuksissa (käyttöönotto 15.6.2019) on vaihdettava toisen sukupolven älykkääseen ajopiirturiin.
- 1.7.2026 kevyet tavara-ajoneuvot kansainvälisessä kuljetuksessa (kokonaismassaluokka 2,5-3,5 tn) on varustettava toisen sukupolven älykkäällä ajopiirturilla.